Livet Enligt Johanna

Alla inlägg den 17 januari 2010

BRF

Av Johanna Bergefur - 17 januari 2010 22:50

Nu blev det så himlans sent så tänker bara berätta lite grann om dagen.

Jag var på BRF kickoff och det var kul att få se en klubb som är så tajta eller vad man ska säga. Många trevliga personer och en jättebra föreläsning om laganda. Han som föreläste började prata om att människor som inte suttit på en häst säger att det inte är en idrott och att Göran bengtsson inte förtjänade nomineringen till Jerringspriset förra året, enligt dessa människor. De säger att det är ju HÄSTEN som gör allt inte ryttaren. Ryttaren bara sitter där och styr typ. Men nu ska de få höra. Hästar är så otroligt komplicerade djur. De kan känna av minsta känsla från ryttaren och kan utnyttja det till sin fördel, som många andra djur. Om ryttaren inte satt på hästen, tror dessa människor att om vi släppte den i ridhuset så skulle den springa omkring och göra slutor, skänkelvikningar och öppnor? Eller om vi ställde upp ett hinder på 150cm, tror dem att hästen skulle hoppa det hindret om vi släppte dem i ridhuset? NEJ skulle inte tro det va.. Alltså måste ryttaren göra något för att hästen ska göra det här. Och för att hästen ska kunna göra det vi vill att den ska göra måste den ha rätt förutsättningar och gå i en korrekt form och dessutom måste vi sitta rätt och göra på rätt sätt. Det här kräver en sån otrolig fokusering, koncentration och koordination som är svårt att hitta i någon annan sport. Vi måste hålla reda på båda benen för båda benen ska göra olika saker. Samma sak med armarna. Sen ska vi sitta korrekt och tänka på att inte fall för långt fram eller för långt bak.

Han pratade också om att när man flyttade hemifrån så var man tvungen att planera och sånt där själv men det han inte tog upp var ekonomin. Och Ylva Odelberg frågade varför han inte gjorde det för det var inte hans hjärte-fråga så han ville inte prata om det. Men saken är den att ridsporten är en sån dyr sport så det spelar ingen roll hur duktig man är själv. Har man inte råd med en bra tränare och häst med stor kapacitet så kan man ju glömma det ändå. Man kan inte göra någonting om man inte har ekonomin för det, inget. Därför tycker jag att det är lika viktigt att prata om det som att prata om planering och annat.

Sen kanske mitt grönt kort kommer att fixa sig=)

  

När jag kom hem så var det stallet direkt och sen hann jag inte rida=( Ville verkligen rida, varit sugen på det hela dagen. Men man måste ju äta och ta hand som sig själv också. Skulle ha kommit hem väldigt sent om jag skulle åkt till ridhuset. Skulle ha tagit med mig Moa och mamma Ettan. Men det får bli imorgon istället. Vi klöpp Ettis istället, kropp, man och hovskägg=) Så nu är hon fin=)

Fick bli en bild på mig och Ettan=)


jaja, god natt gott folk. Nu är jag trött och jag ska till skolan imorgon-.-

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards